torsdag 21 januari 2016

Skolbibliotek

Denna veckan besökte jag skolbiblioteket på min VFU-skolan. Eleverna har tillgång till ett bra bibliotek med ett stort utbud av böcker i olika genrer. På skolbiblioteket jobbar nu en kompetent före detta mellanstadielärare som samarbetar med övriga kollegiet på skolan och deltar i arbetslagets planering. Bland hennes uppgifter finns bland annat att:

  • Samarbeta med övriga lärare och hjälper dem att anpassa boklådor efter deras önskemål i samarbete med Skolbibliotekscentralen.
  • Att finnas på plats när eleverna ska låna böcker. 
  • Att ha "bibliotektslektioner" med eleverna från årskurs 1-5, samt sagostund för att skapa läsintresse för alla 5-åringar. "Bibliotektslektion" innebär att eleverna t.ex. i årskurs 4-5 varannan vecka,  i halvklass får gå till skolbiblioteket. Bibliotekarien har högläsning med eleverna och efteråt pratas det om bokens kapitel. Böckernas som är med i bokpratet har oftast ett budskap och dessa böcker blir till största del utlånade efter "bibliotekslektionen". 
  • Att hjälpa klasslärarna med högläsningsböcker, faktaböcker mm efter behov. 
  • Att anpassa en boklåda till fritidspedagogerna varje terminstart. Boklådan byts sedan ut efter hand.  
Utöver dessa uppgifter organiserar hen även speciella aktiviteter som bland annat att fira Tove Janssons 100 års dag genom att låna muminböcker från Skolbibliotekscentralen samt titta på muminfilmer. Mellanstadiet fick även göra faktacollege om Tove Jansson och F-3 målade muminbilder. Höstterminen 2015 jobbade hen med Pippi Långstrump- tema på liknande sätt. Aktiviteten slutade med att fira Pippis 70-års dag. "Bibliotekarien" har även organiserat författarbesök för eleverna i årskurs 2 och 4.  

Skolbiblioteket är centralt beläget i skolan, inbjudande, funktionellt och kompetent personal finns tillgängligt fyra dagar i veckan. Lärarna har även tillgång till biblioteket då ingen kompetent personal finns på plats. Skolan har också en arbetsplan för biblioteket som revideras från år till år. Denna arbetsplanen är utvecklad av rektorn tillsammans med övrig personal. 
Biblioteket har inte tillgång till några datorer, då vikten ligger på litteraturen. Om eleverna behöver söka upp olika medier så finns det endast "bibliotekariens" dator. Dock har klasserna oftast egna uppsättningar av datorer som eleverna har tillgång till. Dessutom så ligger det ett kombinerat folk-och skolbibliotek i närheten av skolan där eleverna har tillgång till databaser där de kan söka medier i ett digitaliserat system, låna filmer och talböcker. Eleverna har även möjlighet att delta i ett bokfika där nya bokjury-böcker presenteras. Utöver detta har skol- och folkbiblioteket även en utbildad skolbibliotekarie som har ett bra samarbete med närliggande skolans svenskalärare. Skolbibliotekarien erbjuder också: 
  •  Läscirklar med svenskalärare från olika skolor. 
  •  Läslådor som är anpassade efter lärarnas önskemål samt böcker i klassuppsättningar. 
  •  Tips om bra litteratur, då lärarna efterfrågar det. 
Det som saknas i båda biblioteken är att eleverna inte har tillgång till någon läxhjälp, dock finns det studiehjälp för SFI-studenter på det kombinerade skol-och folkbiblioteket. Dessutom organiserar även min VFU-skola läxhjälp för eleverna någon dag i veckan. 

Jag anser att skol-och folkbiblioteket uppnår målen för ett välfungerade och välorgansierat  bibliotek. Dock finns det saker som behöver utvecklas, som exempelvis bibliotekets öppentider. Biblioteket är inte öppnet förrens klockan 10.00 vilket leder till att eleverna inte har tillgång till ett biblioteket hela skoldagen. 

Min VFU-skolas bibliotek uppnår till största delen skolinspektionens krav på ett skolbibliotek. Det som skulle behövas utvecklas är en tillgång till informationsteknik och andra medier. 
Jag hoppas att detta gav er en inblick i hur skolbiblioteken kan se ut och vad som behöver utvecklas i framtiden.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar