Förberedelser
De förberedelser jag gjorde inför lektionen var att låna ett antal diktsamlingar av olika karaktär på biblioteket och leta fram passande radklyvna dikter till lektionen. Jag förberedde även två uppgifter som de sedan fick arbeta med under lektionen.
Syftet med lektionen är att lära eleverna mer om vad poesi är för något och dessutom väcka ett intresse och en nyfikenhet för dikter av olika karaktär. Eleverna får även lära sig hur man radklyver en dikt och dessutom själv skriva radklyna dikter utifrån en egen skriven text.
Några av målen som ingår i denna lektion är tagna ur Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 på sidorna 224-225.
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
- Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form.
- Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ord och begrepps nyanser och värdeladdning.
- Handstil
Lektionen
I tisdags hade jag min första egna lektion om poesi och diktskrivning med två femteklasser. Jag inledde lektionen med att knyta an till min medstudents lektion som de hade dagen innan. Därefter började jag prata om vad radklyvning är för något och visade några exempel på radklyna dikter med hjälp av projektorn. Därefter fick eleverna tillsammans med mig radklyva en text på tavlan. Detta för att skapa bättre förståelse för vad radklyvning är för något. Sedan fick eleverna en övningsuppgift som bestod av att eleverna skulle radklyva en dikt på det sättet som de själv ville och därefter jämföra med den radklyvna orginal dikten. Några elever blev väldigt förvånade över att författaren hade valt att klyva sin dikt så många gånger. När eleverna var klara med övningsuppgifterna fick de tankesskriva en berättelse med temat vintern eller valfritt ämne och därefter själv radklyva sin skrivna text. Vissa elever hade svårt att komma igång med att skriva, medan andra var väldigt engagerade och stolt presenterade sitt slutresultat för mig.
Inspirationen till denna lektionen är hämtad från en Poesiverkstad som vi hade under vår utbildning, där fick vi prova på att radklyva en egen skriven berättelse.
Utvärdering och reflektion
Jag fick på min VFU möjlighet att ha denna lektionen två gånger med två olika femteklassare. Detta tycker jag var väldigt bra då jag i tiden mellan lektionerna kunde reflektera över vad jag hade kunnat göra bättre och vad jag inte ville ändra på till nästa lektion, för att sedan försöka en gång till.
När jag planerade min lektion så visste jag att eleverna inte hade jobbat så mycket med dikter och poesi. Därför valde jag även att göra enkla övningsuppgifter och endel fritt skrivande för att skapa glädje för skrivandet. Den första lektionen jag hade var 80 min lång och jag tyckte att genomgången gick väldigt bra. Tiden räckte verkligen för den lektionen som jag hade planerat och den tiden som var kvar fick eleverna arbeta vidare med sin vanliga svenska bok. Mot slutet av lektionen blev eleverna livligare och pratade mer, vilket är förståligt då lektionen var väldigt lång. Dock gick det bra att lugna ner dem och avsluta lektionen innan det gick ut på rast.
Den andra lektionen höll jag i en halvklass och var enbart 40 min lång. Genomgången och lektionen fungerade lika bra som på den första lektionen. Det kändes lite annorlunda att hålla lektionen för en mindre grupp elever. Dock kunde jag nu ännu tydligare se deras resultat och ge respons på dikterna de skrivit.
Det var väldigt roligt och lärorikt att genomföra dessa två lektioner. Utmaningen var att finnas till hands för alla elever och se resultaten samt ge någon form av muntlig respons på det de skrivit. Och såklart hjälpa de som har svårt att komma igång med arbetet genom stöttning på hur man kan tänka när man radklyver en dikt. Till nästa gång skulle jag gärna vilja ha med mer svårare uppgifter till de elever som snabbt kommer igång och är tidigt färdiga.
Den andra lektionen höll jag i en halvklass och var enbart 40 min lång. Genomgången och lektionen fungerade lika bra som på den första lektionen. Det kändes lite annorlunda att hålla lektionen för en mindre grupp elever. Dock kunde jag nu ännu tydligare se deras resultat och ge respons på dikterna de skrivit.
Det var väldigt roligt och lärorikt att genomföra dessa två lektioner. Utmaningen var att finnas till hands för alla elever och se resultaten samt ge någon form av muntlig respons på det de skrivit. Och såklart hjälpa de som har svårt att komma igång med arbetet genom stöttning på hur man kan tänka när man radklyver en dikt. Till nästa gång skulle jag gärna vilja ha med mer svårare uppgifter till de elever som snabbt kommer igång och är tidigt färdiga.


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar